Klachten jeugdzorg

Het kan gebeuren dat u niet tevreden bent over de hulp die u of uw kind krijgt. Praat dan met de hulpverlener, de jeugdzorginstantie of de gemeente. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u terecht bij een vertrouwenspersoon van het Advies en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ).

Wat u moet weten

  • Het AKJ is er voor alle cliënten die te maken hebben met de Jeugdzorg en onder de Jeugdwet vallen. Jongeren, ouders én verzorgers kunnen terecht bij de onafhankelijke vertrouwenspersoon.
  • De vertrouwenspersoon werkt voor een aparte stichting, het AKJ. Hij of zijn is dus niet in dienst van een jeugdzorginstelling of de gemeente.
  • Hulp van de vertrouwenspersoon van het AKJ is altijd gratis

Rol vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon luistert naar uw verhaal, geeft u informatie over uw rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon met u meegaan naar een gesprek met de gemeente of een jeugdzorginstelling en/of de klachtencommissie van die instelling.

Contact

Op de website van het AKJ vindt u meer informatie en alle contactgegevens. U kunt ook bellen: 088 555 10 00.
Speciaal voor jongeren is er de mogelijkheid om te chatten met een vertrouwenspersoon. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 16.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 15.00 tot 17.00 uur. Ga naar de chat op de website.