Oplichters doen zich voor als gemeente

We krijgen meldingen dat inwoners gebeld worden door oplichters die zich voordoen als medewerkers van de gemeente Echt-Susteren. De oplichters beweren dat u recht heeft op een tegemoetkoming voor de stijgende energiekosten. Vervolgens sturen ze een e-mail met een QR-code en vragen u om deze te scannen. De QR-code leidt niet naar een uitbetaling, maar juist naar een betaling. Betaal dit bedrag niet.

Hoe werkt de gemeente?

De gemeente wil benadrukken dat zij nooit onverwacht telefonisch contact opneemt met inwoners over bijvoorbeeld een tegemoetkoming voor de stijgende energiekosten. Dit soort informatie ontvangt u altijd via een officiële brief. Pas nadat u deze brief heeft gekregen en eventueel heeft gereageerd, kan het zijn dat de gemeente telefonisch contact met u opneemt, bijvoorbeeld om vragen te beantwoorden.

Zo voorkomt u oplichting

Met onderstaande tips kunt u zichzelf beschermen tegen oplichting:

  • Controleer berichten: Controleer altijd de afzender van onbekende e-mails of sms'jes. Klik niet zomaar op links en scan geen QR-codes van onbekende afzenders.
  • Verbreek de verbinding: Krijgt u een verdacht telefoontje? Verbreek direct de verbinding.
  • Bel zelf terug: Wordt u onverwacht gebeld door een organisatie en vertrouwt u het niet? Hang op en neem zelf contact op met de organisatie van wie het neptelefoontje kwam.
  • Bel de gemeente: Neem bij twijfel contact op met de gemeente Echt-Susteren via het officiële telefoonnummer 0475 478 478.
  • Meld het bij de politie: Bent u slachtoffer? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de politie via 0900 8844 of www.politie.nl.