Pas op voor identiteits- en bankhelpdeskfraude
In de afgelopen weken zijn meerdere inwoners van onze gemeente slachtoffer geworden van identiteits- en bankhelpdeskfraude. Fraudeurs gebruiken uiteenlopende verhalen om persoonlijke gegevens te bemachtigen, zoals het verzoek om een kopie van een identiteitsbewijs of om geld over te maken naar een zogenaamde 'veilige rekening'. Helaas zijn hierbij geld en persoonlijke gegevens misbruikt.
Hoe werkt identiteitsfraude?
Bij identiteitsfraude maken oplichters illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. Zij kopen hier bijvoorbeeld producten van, vragen een lening aan of openen een bankrekening op uw naam. U merkt dit vaak pas als u onverklaarbare rekeningen, boetes of brieven ontvangt.
U herkent identiteitsfraude aan:
- Onbekende afschrijvingen op uw bankrekening;
- Het ontvangen van brieven of contracten die u niet herkent;
- Een afwijzing van een lening terwijl uw kredietverleden vlekkeloos is.
Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij bankhelpdeskfraude doet iemand zich voor als een bankmedewerker. Ze proberen u te overtuigen dat uw geld niet veilig is, zodat u dit overboekt naar een 'veilige rekening'. Hoe herkent u bankhelpdeskfraude? Uw bank vraagt nooit:
- Om uw pincode of wachtwoord;
- Om onder druk te handelen;
- Om geld over te maken naar een andere rekening;
- Om een afspraak waarbij een medewerker uw betaalpas ophaalt.
Zo voorkomt u fraude
- Geef nooit uw persoonlijke gegevens door per telefoon, e-mail of post;
- Controleer altijd onbekende berichten van de verzender;
- Blokkeer direct uw betaalpassen bij verlies en controleer regelmatig uw bankafschriften;
- Vernietig papieren met persoonlijke gegevens voordat u ze weggooit;
- Verbreek direct de verbinding als u een verdacht telefoontje ontvangt en bel uw bank via het officiële nummer.
Wat te doen als het misgaat?
Neem direct contact op met uw bank en meld het incident bij de politie via 0900 8844 of Politie.nl. U vindt meer informatie en tips op Digitaal Veilig Limburg, Rijksoverheid.nl en de Politie.