Paspoort en ID-kaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

We nemen maximaal 150 aanvragen per week in behandeling.

Momenteel hebben we het maximum van 150 aanvragen bereikt. U kunt op dit moment geen aanvragen indienen. Het is nu erg druk, waardoor het langer kan duren voordat we contact met u opnemen. Zodra het weer mogelijk is, kunt u op deze pagina een aanvraag doen. Excuses voor het ongemak.

Wilt u alvast weten wat u mee kunt nemen? Vul dan voor elk gezinslid een aparte checklist in op de website Nederland wereldwijd. U krijgt dan een overzicht van de documenten die u nodig heeft.

Woont u als Nederlander in het buitenland? U kunt in de gemeente Echt-Susteren een Nederlands paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart aanvragen.

Documenten die u kunt aanvragen

  • Nederlands paspoort
  • Tweede Nederlands paspoort (2 jaar geldig)
  • Nederlands zakenpaspoort
  • Nederlandse identiteitskaart

Voorwaarden

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U staat niet ingeschreven in Nederland
  • U moet bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen
  • U kunt geen gebruik maken van de spoedprocedure
  • Een paspoort of ID-kaart is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het paspoort of de ID-kaart 5 jaar geldig

Meenemen bij de afspraak

  • Alle originele documenten.
  • Een kleuren pasfoto, niet ouder dan 6 maanden, die voldoet aan de eisen. Wij adviseren u de pasfoto in Nederland te laten maken bij een erkende (vak)fotograaf. U kunt in het gemeentehuis ook pasfoto's laten maken.
  • U kunt in het gemeentehuis betalen met alle Europese bankpassen en contant geld.
Kosten2024
Nederlands paspoort 18 jaar en ouder€ 126,40
Nederlands paspoort jonger dan 18 jaar€ 105,95
Tweede paspoort€ 126,40
Zakenpaspoort€ 126,40
Nederlandse identiteitskaart 18 jaar en ouder€ 121,95
Nederlandse identiteitskaart jonger dan 18 jaar€ 87

Ophalen

Het is niet mogelijk om uw aangevraagde document bij u te bezorgen.

U kunt uw paspoort of identiteitskaart op de 3e werkdag na 11.00 uur zelf ophalen. U hoeft geen afspraak te maken. Let op de openingstijden. Voorbeeld: u bent dinsdag langs geweest voor uw aanvraag. Dan kunt u op vrijdag uw paspoort ophalen na 11.00 uur.

  • Neem uw oude paspoort en/of identiteitskaart mee. De gemeente neemt dit in.
  • Haal uw paspoort of identiteitskaart binnen 3 maanden op. Na 3 maanden moeten wij het vernietigen.

Afhandeltijd

De afhandeltijd voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

  • Op de website Nederland wereldwijd vindt u een overzicht van de gemiddelde afhandeltijd per grensgemeente.
  • Op dit moment nemen we maximaal 150 aanvragen per week in behandeling. Hiermee voorkomen we langere afhandeltijden door toenemende drukte.
  • Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden is het belangrijk dat:
    • u alle vereiste documenten aanlevert. Als uw dossier niet compleet is, duurt de aanvraag langer. De gemeente kan via e-mail nog extra documenten bij u opvragen.
    • u niet meerdere aanvragen bij verschillende grensgemeenten tegelijkertijd heeft lopen.
    • u op tijd afzegt als u niet naar de afspraak kunt komen.

Geen vaste woon- of verblijfplaats?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u zich misschien laten inschrijven op een briefadres. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente waar u dat zou willen. Als u ingeschreven bent, kunt u in die gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Lukt de inschrijving op een briefadres niet? Dan kunt u toch een paspoort of identiteitskaart aanvragen via het formulier op deze pagina. U moet dan bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) tot het moment van aanvragen. U kunt dit bewijzen met:

  • verklaringen van uitkeringsinstanties,
  • een werkgeversverklaring,
  • salarisstroken,
  • verzekeringspapieren,
  • een woonvergunning
  • of bankafschriften over deze hele periode.

Verbleef u een periode in het buitenland? Dan kunt u dit aantonen met het visum. Heeft u nog een geldig of verlopen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Voeg deze dan toe met de andere bewijsstukken. Let op: Heeft u een woonadres in Nederland maar heeft u geen geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart meer? De gemeente kan u ook inschrijven zonder geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart.

Vragen?

Heeft u nog vragen? U kunt ons van maandag tot en met donderdag telefonisch bereiken tussen 9.00 - 17.00 uur en vrijdag tussen 9.00 - 13.00 uur via 0475 478 478.