Projecten in Nieuwstadt
De komende tijd zullen in Nieuwstadt een aantal ontwikkelingen plaatsvinden om het gebied leefbaar en aantrekkelijk te maken en te houden voor onze inwoners.
Groene ontwikkelingen rondom Nieuwstadt
In het kader van de plannen voor een uitbreiding van VDL Nedcar is de afgelopen jaren door de provincie, VDL Nedcar en de gemeente, in overleg met belangstellenden en belangengroeperingen, nagedacht hoe de leefbaarheid van Nieuwstadt en omgeving versterkt kan worden. Dit heeft voor de bovenwettelijke groencompensatie geresulteerd in een projectenkaart Swentibold.
Projectenkaart Swentibold
Nadat de laatste jaren in en om het centrum van Nieuwstadt een groot aantal wegen mooi is heringericht, wordt nu ook een aantal projecten in het buitengebied opgepakt zoals een duurzame groene inpassing, routestructuren en de herinrichting van de beken. Een aantal projecten is in voorbereiding waarvan de uitvoering in 2025 gepland is.
Zorgcomplex op locatie voormalig IKL-gebouw Nieuwstadt
Ontwikkelaar Holikiday heeft bij de gemeente Echt-Susteren een plan ingediend voor het bouwen van een zorgcomplex in Nieuwstadt. De locatie van dit zorgcomplex bevindt zich op het terrein van het voormalige IKL-gebouw (Susterderweg 31). Als het plan van Holikiday doorgaat, wordt dit gebouw gesloopt.
De 23 appartementen zijn bedoeld voor dementerende ouderen met een bepaalde zorgindicatie.
Het aantal mensen met dementieklachten groeit, zo ook in Echt-Susteren. Er is dan ook behoefte aan dit soort voorzieningen. Het complex wordt geleid door een echtpaar dat zelf in het complex gaat wonen. Ook is er permanent een zorgteam beschikbaar.
Om het bouwplan mogelijk te maken is het bestemmingsplan gewijzigd. Nadat het vergunningentraject is afgerond kan begonnen worden met de bouw.
Enkele impressies van het gebouw.
Verslag werkgroepoverleg: Herinrichting Millenerstraat en Haverterpoort, Nieuwstadt
Projectnummer : 23.077
Datum, tijd en plaats : 30 november 2023, 19.00 uur, het gemeenschapshuis te Nieuwstadt
Opening
De heer Verwijlen opent de avond en heet de aanwezigen welkom. Vervolgens bespreekt mevr. Vrieling het voorlopig ontwerp met de werkgroep en vertelt wat de gemaakte keuzes zijn.
Inzage tekeningen
Na de toelichting worden de werkgroepleden in de gelegenheid gesteld om de tekeningen in te zien en hierop te reageren. De reacties/opmerkingen zijn hieronder gebundeld.
Algemeen
- De rijweg heeft een breedte van 5.40 meter met aan beide kanten trottoir.
- Aan de zijde van de Beekstraat bevindt zich meer groen, zoals plantvakken, nieuwe bomen en groen parkeren.
- De gemeente geeft aan dat de nieuw te plaatsen laadpunten niet in de Millenerstraat worden gepositioneerd. Waar de laadpaal wel komt wordt nog besproken.
- Het ontwerp van de kerkplein ligt nog niet vast. De gemeente gaat dit nog intern bespreken. De mogelijkheid bestaat dat het plein gehandhaafd blijft.
- Werkzaamheden met betrekking tot een glasvezelaansluiting moet door de bewoner zelf geregeld worden. Het is lastig om dit tegelijk met de werkzaamheden voor de nieuwe inrichting te plannen.
- In het voetpad tussen huisnummer 20 en 22 is laatst een paal geplaatst. Dit voetpad wordt veel gebruikt en ook voor mensen met een rollator. Door de paal is dit voetpad voor deze mensen niet meer bereikbaar.
Materialisatie
- De trottoirbanden worden gemaakt van beton en niet van Belgische hardsteen i.v.m. gladheid. De werkgroep is het hier mee eens.
- De werkgroep is tevreden met de materialisatie voor het nieuwe ontwerp. De materialisatie is vergelijkbaar met de Haverterstraat en de Cremerstraat.
- De werkgroep geeft aan dat er voldoende verlichting bij de nieuwe parkeerterrein moet worden gerealiseerd zodat het geen donkere hoek wordt. Daarnaast geeft de werkgroep aan dat nostalgische lantaarnpalen gewenst zijn. De gemeente geeft aan dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren.
Parkeren
Met de verkeerskundige van de gemeente Echt-Susteren is besproken dat in de straat geen parkeerverbod komt. Ook niet daar waar in de bestaande situatie een gelee streep is aangebracht.
- Parkeren wordt op de rijweg gedaan zonder aanduiding, vanwege 30 km zone. Door de werkgroep is aangegeven dat vrij parkeren niet gewenst is in de straat. De werkgroep heeft de wens om een parkeerverbod aan een kant van de straat te hebben. Dit aan de kant waar het trottoir smal is. De bewoners hebben dan niet meer de mogelijkheid om de deuren van de woningen te openen.
- Op de Haverterpoort bevinden zich nu geen parkeerplaatsen. De werkgroep geeft aan dat het wel gewenst is om het parkeren aan één zijde van de weg te reguleren. Plangroep Heggen zal dit nog eens bekijken.
Groen
- In de straat wordt vaak te hard gereden. De werkgroep geven aan of het mogelijk is om bij huisnummer 18 een versmalling te plaatsen d.m.v. een groenvak. Plangroep Heggen zal dit nog eens bekijken.
- De werkgroep vraagt of er een mogelijkheid is voor gevel begroeiing. De gemeente geeft aan dat dit gefaciliteerd kan worden.
Hemelwaterafvoer
- Het afkoppelen van de hemelwaterafvoer wordt direct aan de straat gedaan. Iedere woning krijgt een uitlegger. Het aansluiten van de woning op het riool kan met toestemming van de bewoners worden gedaan door de aannemer.
Vervolgstappen
De heer Verwijlen gaat met de verkeerskundige het parkeerprobleem bespreken en kijken of een parkeerverbod toch toegepast wordt. Daarnaast zal de gemeente het kerkplein controleren en bespreken of dit wordt meegenomen in het plangebied.
Mevr. Vrieling gaat de bovenstaande opmerkingen doornemen en verwerken in het ontwerp. Na alle aanpassingen wordt een definitief ontwerp opgesteld. Het definitief ontwerp wordt eerst besproken met de gemeente en zal vervolgens worden voorgelegd aan de werkgroep of aan de bewoners.
Het ontwerp zal medio februari gereed zijn.
Bijlagen:
Bijlage 1: Presentatie tekening voorlopig ontwerp d.d. 30 november 2023
Verslag 2e werkgroepoverleg: Herinrichting Millenerstraat en Haverterpoort, Nieuwstadt
Projectnummer : 23.077
Datum, tijd en plaats : 20 februari 2024, 19.00 uur, het gemeenschapshuis te Nieuwstadt
Opening
Wethouder Meuwissen opent de avond en heet de aanwezigen welkom. Wethouder Meuwissen begint met het maken van excuses voor de procedure tot het wijzigen van het bestemmingsplan voor het terrein van de toekomstige parkeerplaats. De verontwaardiging bij de omwonende wordt begrepen. In het plan zijn twee verschillende ontwerpen terechtgekomen, waarbij het nooit de bedoeling is geweest dat het vervallen ontwerp met de ondergrondse containers hier onderdeel van zou uitmaken. Diegene die een zienswijze hebben ingediend worden schriftelijk op de hoogte gesteld, alsmede een publicatie in het waekblaad. De procedure van de bestemmingsplan wijziging zal opnieuw worden opgestart met de juiste gegevens in relatie tot het samen met de werkgroep vormgegeven ontwerp.
De heer Theebe geeft aan dat de communicatie over de tekeningen in de bijlage niet prettig is verlopen, deze worden niet digitaal gedeeld. Wethouder Meuwissen geeft aan dat het niet de bedoeling is dat tekeningen die niet door het college zijn vastgesteld worden verspreid. Mevr. Vrieling heeft dit per mail ook zo gecommuniceerd.
De heer Theebe geeft aan dat het proces van burgerparticipatie op de Haverterstraat anders is verlopen. Het verslag van 30 november 2023 was erg summier. Tevens vonden bij de Haverterstraat drie overleggen plaats. De heer Verwijlen geeft aan dat de problematiek anders en groter was bij de Haverterstraat t.o.v. de Millenerstraat en er geen maximaal of minimaal aantal overleggen aan een project zijn gekoppeld. Het één project is niet het ander en wordt situationeel bekeken, waardoor er verschillen tussen aantal werkgroep overleggen mogelijk zijn. Vervolgens wordt het burgerparticipatie proces van dit project nog eens toegelicht. Als eerste is er een algemene bewonersavond gehouden waarbij er nog geen ontwerp is gepresenteerd en waarbij alle omwonenden aan de hand van tekeningen van de bestaande situatie hun opmerkingen en tips hebben kunnen doorgeven, daarnaast konden bewoners zich opgeven voor de huidige werkgroep, om zo de belangen van de straat te kunnen vertegenwoordigen. Tijdens het eerste werkgroepoverleg is ieder werkgroeplid in staat gesteld om zijn/haar opmerkingen op het concept ontwerp te geven, waarvan ook gebruik is gemaakt. De opmerkingen zijn verwerkt, met name het punt dat de gemeente geen parkeerverbod had opgenomen is meegenomen in de aanpassingen, de gemeente heeft dit punt ter harte genomen en een parkeerverbod aan één zijde van de straat opgenomen, deze punten zijn besproken in het tweede werkgroepoverleg met betrekking tot het voorlopige ontwerp. Wanneer uit het tweede overleg blijkt dat er nog veel op- en/of aanmerkingen zijn, kan een derde werkgroepoverleg plaats vinden. Is dit niet nodig zal nog een bewonersavond worden georganiseerd waar de hele straat het definitief ontwerp kan zien en eventueel om een toelichting kan vragen.
Mevrouw Fincken geeft aan dat in het vorige werkgroepoverleg is verteld dat er in de bestaande situatie geen gele streep in de straat zit. Tijdens het vorige overleg is aangegeven de streep niet terug komt in verband met de richtlijnen van een 30 km/u weg. De werkgroep heeft toen aangegeven dat dit niet wenselijk is. Dit heeft de gemeente intern besproken en hierbij is naar de bewoners geluisterd. Zo wordt nu in het ontwerp aan dezelfde kant van de straat een parkeerverbod ingesteld.
Inzage tekeningen
Tijdens de toelichting van Plangroep Heggen hebben de werkgroepleden gereageerd op het voorlopig ontwerp. De reacties/opmerkingen zijn hieronder gebundeld.
Materialisatie
- Qua materialisatie wordt er zo veel als mogelijk aangesloten aan het centrum, dit is tevens de wens van de bewoners en de gemeente.
- In de Haverterpoort wordt een verhoogde trottoirband toegepast. Dit om het parkeren op het trottoir te voorkomen.
- In de Millenerstraat wordt een overrijdbare trottoirband toegepast i.v.m. ruimtegebrek. De heer Theebe heeft de wens om natuurstenen banden met een ruwe afwerkingen toe te passen. De gemeente geeft aan tijdens de eerste algemene bewonersavond door de gebruikers is aangegeven dat de huidige natuursteenbanden in het centrum erg glad zijn en dat er met de fiets (bijna) ongelukken zijn gebeurd, de wens om hier rekening mee te houden in het ontwerp. In het eerste werkgroepoverleg is dit door mevrouw Leinders nogmaals onder de aandacht gebracht. De heer Verwijlen geeft aan dit te harte te nemen en geen gladde natuursteenbanden toe te passen en uit te wijken naar betonnen banden, opgeruwde natuursteenbanden alsmede betonbanden hebben beide een afwijkende uitstraling, vandaar de keuze voor betonbanden.
- In de stoepen worden gebakken klinkers toegepast, voor de inritten komen de straatbakstenen in een andere richting te liggen zodat de inritten herkenbaar zijn.
- In de rijweg worden gebakken klinkers toegepast.
- De werkgroep spreekt de wens uit om geen standaard lichtmasten te plaatsen, maar lichtmasten zoals in de Haverterstraat. De heer Verwijlen gaat dit intern bespreken en bekijken en geeft hierover een terugkoppeling.
- De parkeerplaats bij de kerk wordt in de basis gehandhaafd, wel wordt de entree aangepast met verhoogde (ongeveer 20cm) plantvakken met bloeiende vaste planten. De paaltjes tussen stoep en parkeerplaats worden vervangen door een haag.
Parkeren
- In de Haverterpoort zijn nieuwe parkeerplaatsen gesitueerd, dit om de plaatselijke ondernemers tegemoet te komen in meer parkeren, mevrouw Stoffels vraagt of het mogelijk is om bij twee parkeerplaatsen een bord te plaatsen voor tijdelijk parkeren. Dit i.v.m. de twee winkels op de Haverterpoort, de heer Verwijlen gaat dit intern bespreken en geeft hierover een terugkoppeling.
- Door de gemeente is bekeken of er behoefte is aan extra e-laadpunten, op de markt zijn 2 e-laadpalen en verderop op de Hoordstraat wordt een laadpaal geïnstalleerd, de dekking is op dit moment voldoende.
- Mevr. K. Leinders geeft aan dat de groenvakken zorgen voor minder parkeerplaatsen en geeft aan dat dit niet gewenst is tussen huisnummer 32 en 48, omdat de parkeerdruk hier juist het grootst is. De gemeente geeft aan dat het ook van belang is dat de snelheid wordt geremd. Mevr. Vrieling gaat kijken of het mogelijk is om de snelheidsremmer te verplaatsen. Mocht dit niet lukken blijft de snelheidremmer gehandhaafd.
Groen
- Het is belangrijk om te vergroenen, ondanks de krappe boven-en ondergrondse ruimte is er nog plek gevonden voor een aantal leibomen, conform de Haverterstraat, de werkgroep is dan ook tevreden met het nieuwe groen in de straat.
Riool
- Afhankelijk van de beschikbare ruimte wordt bepaald of er een gescheiden rioolstelsel komt of niet.
- Daarnaast is nog niet bekend hoe het regenwater wordt geïnfiltreerd. Dit kan door middel van een molgoot, zoals in de Cremerstraat, of door kolken in de trottoirband.
- De gemeente wil de bewoners stimuleren om het regenwater van de daken af te koppelen, dit kan heel eenvoudig door de huidige waterafvoer af te koppelen en een bocht op de regenwaterafvoer te plaatsen zodat het water de straat oploopt om vervolgens in het gescheiden stelsel terecht te komen.
- Afhankelijk van de grondwaterstand wordt gekeken wat voor soort buis wordt toegepast. De wens is om het regenwater op locatie te infiltreren. Mocht dit niet lukken wordt het regenwater via een dichte buis naar elders getransporteerd om het daar te laten infiltreren in de bodem.
Uitvoering
De gemeente streeft ernaar om rond het einde van het jaar het plan aan te besteden. Voordat de uitvoering begint organiseert de aannemer samen met de gemeente een bewonersavond. Tijdens deze avond wordt de fasering, planning en dergelijke besproken.
- Mevrouw Stoffels vraagt op welke plek de aannemer begint met de reconstructie. De gemeente geeft aan dat dit aan de aannemer zelf is om te bepalen.
- Vooropname aan huizen wordt door de gemeente niet uitgevoerd naar aanleiding van het advies van de verzekeraar. Indien er schade door werkzaamheden aan woningen ontstaat wordt dit door een onafhankelijk expert beoordeeld en met de verzekeraar van de aannemer opgelost.
- Bij huisnummer 16 is in 1940 de gevel uitgevallen tijdens werkzaamheden aan de Millenerstraat.
- De bestaande koekoeks worden gehandhaafd en hier zal omheen worden gestraat.
Vervolgstappen
De heer Verwijlen heeft de werkgroep gevraagd op welke manier de bewoners van het plangebied geïnformeerd dienen te worden, via de gemeentelijke website/weakblaad of via een persoonlijke inloopavond waarbij de werkgroepleden tekst en uitleg bij het ontwerp geven.
De werkgroep heeft aangegeven het belang van een persoonlijke toelichting te waarderen en te kiezen voor een inloopavond.
Na de benodigde aanpassingen wordt het ontwerp definitief gemaakt en door het college vastgesteld.
Vervolgens wordt het ontwerp tijdens een algemene inloopavond aan de rest van de bewoners getoond.
In overleg met de gemeente wordt het voorlopig ontwerp als bijlage meegestuurd. Hierbij wordt aan de werkgroep gevraagd het ontwerp niet verder te verspreiden, maar als praatstuk met de belanghebbende te bespreken.
De werkgroep sluit af met de opmerking dat het ontwerp er goed uitziet en het een mooie straat word.
Bijlagen:
Bijlage 1: Presentatie tekening voorlopig ontwerp d.d. 20 februari 2024
Verslag 3e werkgroepoverleg: Herinrichting Millenerstraat en Haverterpoort, Nieuwstadt
Projectnummer : 23.077
Datum, tijd en plaats : 27 mei 2024, 19.00 uur, het gemeenschapshuis te Nieuwstadt
Opening
De heer S. Verwijlen opent de avond en heet iedereen welkom. Mevr. S. Vrieling geeft aan twee zaken te willen bespreken: de bebording voor tijdelijk parkeren aan de Haverterpoort en de wegversmallingen door middel van boomvakken in de Millenerstraat.
Haverterpoort
De heer S. Verwijlen geeft aan dat de gemeente de bewoners tegemoet wil komen door bij twee parkeerplaatsen een bord met "tijdelijk parkeren" te plaatsen, zodat mensen daar maximaal een uur kunnen parkeren. Een werkgroeplid geeft aan dat huisnummer 2 een inrit heeft naast het huis. Mevr. S. Vrieling gaat controleren of er in de huidige situatie inderdaad een inrit is, en als dat het geval is, zal er een parkeerplaats komen te vervallen.
Millenerstraat
De werkgroep geeft aan dat de twee wegversmallingen bij huisnummers 28/30 en 29 niet wenselijk zijn, omdat dit het parkeerprobleem vergroot. Mevr. S. Vrieling geeft aan dat het verwijderen van de versmallingen de snelheid in de straat minder zal remmen, waarbij alleen het plateau bij de Cremerstraat als snelheidsremmende maatregel overblijft. De werkgroep geeft echter de voorkeur aan extra parkeerplaatsen boven snelheidsremmende maatregelen. Als gevolg van deze keuze zullen de twee wegversmallingen komen te vervallen, wat in het definitieve ontwerp wordt aangepast.
De werkgroep merkt op dat de Millenerstraat deel uitmaakt van de route van de jaarlijkse processie, die plaatsvindt in het laatste weekend van juni.
De heer S. Verwijlen geeft aan dat er nog geen duidelijkheid is over de nostalgische verlichting. De gemeente wil dit zeker proberen te realiseren, maar kan vanwege het budget nog geen garanties geven.
Afsluiting
De werkgroep geeft unaniem aan dat het ontwerp een opwaardering van de straat is en dat het er mooi uitziet. Aan de hand van de gemaakte opmerkingen zal het ontwerp worden aangepast. Eind juni zal een inloopavond worden georganiseerd voor alle bewoners van de Millenerstraat en het gedeelte van de Haverterpoort, waarbij het definitieve ontwerp wordt getoond en bewoners hun vragen kunnen stellen.
Bijlagen:
Bijlage 1: Presentatie tekening voorlopig ontwerp d.d. 27 mei 2024