Projecten in Susteren

Er wordt hard gewerkt aan de herontwikkeling van het centrum van Susteren.

Verbeteren wegen en verminderen wateroverlast centrum Susteren

We werken als gemeente de komende jaren aan het verminderen van wateroverlast en het verbeteren van de wegen in het centrum van Susteren. Samen met de werkgroep 'Herinrichting Susteren fase 1' is hiervoor een ontwerp gemaakt.

Ontwerpplannen

We werken als gemeente de komende jaren aan het verminderen van wateroverlast en het verbeteren van de wegen in het centrum van Susteren. Samen met de werkgroep 'Herinrichting Susteren fase 1' is hiervoor een ontwerp gemaakt. Tijdens de eerste fase wordt gewerkt in de straten:

  • De Reinoud van Gelderstraat tot en met het kruispunt aan de Swentiboldstraat
  • De Swentiboldstraat vanaf de Reinoud van Gelderstraat tot en met het kruispunt bij de Molenveldweg en de Stifstraat
  • De Gregoriuslaan tot aan de Albericuslaan

De riolering wordt vervangen, er komt een gescheiden systemen voor vuil- en schoon water, de wegen worden vervangen en deels opnieuw ingericht met meer groen en groene parkeerplaatsen.

Natuurlijke waterafvoer

In het buitengebied van Susteren, tussen de Gregoriuslaan en Elzenweg, wordt een wadi gemaakt. Dit is een dal dat tijdens een regenbui vol loopt met regenwater. Dit water zakt langzaam door de bodem weg. Hierdoor is er minder last van wateroverlast. De Gregoriuslaan en Elzenweg worden verbonden met een nieuw wandelpad.

Bouw appartementen en winkelruimtes in centrum Susteren

Projectontwikkelaar Willibrord BV is op de hoek Marktstraat-Willibrordusplein in Susteren een complex met 25 appartementen en 2 ruimtes voor winkels en/of horeca aan het bouwen. Aan de Marktstraat komen 2 winkel-/horecaruimtes met daarboven 4 appartementen. De overige 21 appartementen worden aan het Willibrordusplein gerealiseerd. 

Koop en huur

Het gaat om zowel energiezuinige koop- als huurappartementen. Achter het complex komen garageboxen, bergingen en parkeerplaatsen.

Planning

Het complex is in uitvoering. Het bouwdeel aan de Marktstraat is naar verwachting eind 2024 gereed. De 21 appartementen aan het Willibrordusplein zullen in de loop van de tweede helft van 2025 worden opgeleverd.

Plan voor bouw 4 appartementen aan de Louerstraat in Susteren

Projectontwikkelaar Steengoed Susteren BV wil aan de Louerstraat in Susteren 4 (huur)appartementen bouwen.

Om het bouwplan mogelijk te maken is het bestemmingsplan gewijzigd. Nadat het vergunningentraject is afgerond kan begonnen worden met de bouw.

Impressie van appartementen aan de Louerstraat in Susteren
Verslag 1e werkgroepoverleg: Herinrichting Susteren fase 1

Projectnummer : 23.077
Datum, tijd en plaats : 26 februari 2024, 19.00 uur, Harmoniezaal te Susteren

Opening

De heer S. Verwijlen opent het overleg en heet de aanwezigen welkom. Mevr. Vrieling vertelt wat de bedoeling is van het werkgroepoverleg. Per straat zijn er schetsontwerpen gemaakt waarop leden op- en/of aanmerkingen mogen geven.

Vanuit de werkgroep wordt gevraagd of de tekeningen gedeeld mogen worden. Hierop geeft de heer S. Verwijlen aan dat deze alleen gedeeld worden binnen de werkgroep. Het is niet de bedoeling dat de tekeningen buiten de werkgroep worden verspreid. Deze ontwerpen liggen nog niet vast.

Reinoud van Gelderstraat

De indeling van de rijweg tussen huisnummer 38a en 60 behoud dezelfde inrichting als bestaand. In dit gedeelte komt wel een nieuw gescheiden rioolstelsel, waardoor de straat opengebroken moet worden. Om dit zo duurzaam mogelijk te doen worden zoveel mogelijk materiaal hergebruikt. Daarnaast worden maatregelen genomen, zoals het aanbrengen van grasbetontegels in de parkeervakken om het water zo ter plaatse te laten infiltreren. Achter de parkeerplaatsen worden wel kolken geplaatst om het overtollig water op te vangen.

Een werkgroeplid geeft aan dat bij de sporthal te weinig parkeergelegenheid is. Daarbij is de vraag of er parkeerplaatsen kunnen komen in plaats van het groen. Het groen wordt alleen maar gebruikt door honden.

Bij de brandweer wordt het plateau verlengd. Dit om mensen te attenderen dat hier de brandweer ligt en zodat hier wordt afgeremd. Vanuit een werkgroeplid komt de vraag of de brandweer het haalt met de breedtes en bochtstralen. Mevr. Vrieling geeft aan dat de breedte niet is aangepast en dat de brandweerauto de draai richting de Reinoud van Gelderstraat kan maken. Daarnaast wordt een wegversmalling toegepast bij huisnummer 36a. Dit om de snelheid in dat gedeelte eruit te halen.

De werkgroep geeft aan dat het niet fijn is als in de straat grote bomen worden geplaatst in verband met de zonnepanelen. Daarbij is er veel overlast van omhoog groeiende wortels waardoor de toegankelijkheid van het trottoir niet optimaal is voor mensen met een kinderwagen of rolstoel. De heer S. Verwijlen geeft aan dat de gemeente bij nieuwe bomen wortelschermen toegepast. Hierdoor groeien de wortels naar beneden toe in plaats van omhoog.

De parkeerplaatsen tussen huisnummer 18 en 36 staan regelmatig leeg tenzij een wedstrijd wordt gespeeld in de sporthal.

Vanuit de werkgroep komt de vraag hoe wordt omgegaan met het onderhoud van het groen en ook met de nieuwe grasbetontegels. Het uitvoeren van onderhoud wordt nu bijna niet gedaan. De heer S. Verwijlen geeft aan dat bij de grasbetontegels een speciale opbouw qua fundering in de grond wordt toegepast. Dit materiaal werkt als een spons. Het neemt het water goed op en houdt het langer vast. Er zal een grasmengsel toegepast worden dat niet te hoog wordt en bij regelmatig parkeren is er geen onderhoud nodig. Hierop komt vanuit de werkgroep de vraag of het gras bij de parkeerplaatsen van de school in de zomervakantie niet te hoog komt te staan. In de vakanties wordt hier nauwelijks tot niet geparkeerd. De heer S. Verwijlen geeft aan dat van maart tot juni en van september tot december gras het beste groeit. Tijdens de zomervakantie zal het gras dus minder groeien. Bij langdurige droogte en hoge temperaturen kan het gras wel wat bruin worden.

In de groenvakken achter de parkeerplaatsen worden vaste planten geplaatst waardoor deze dicht groeien. Daarnaast heeft de civiele aannemer de eerste drie jaar de plicht het groen zelf te onderhouden, waardoor de beplanting ook goed aan zal slaan.

De werkgroep geeft aan dat er hard wordt gereden tussen huisnummer 18 en 36. In het nieuwe ontwerp zijn hier geen maatregelen voor genomen vanwege de minimale breedte van 11 meter (rijweg en parkeervakken) voor het in- en uitdraaien van de parkeerplaatsen. Mevr. Vrieling gaat kijken naar mogelijkheden om de snelheid in de straat te verminderen. Daarnaast is de bebording ook niet duidelijk, zoals de 30 km zone en de eenrichtingsstructuur.

Bij de Reinoud van Gelderstraat wordt een nieuwe aansluiting gemaakt voor nieuwbouwhuizen. De start van dit plan is mei/juni.

Swentiboldstraat

In de Swentiboldstraat zijn asverspringen toegepast om de snelheid te verminderen. Het trottoir wordt smaller en er komt ruimte voor gereguleerd parkeren. In de parkeervakken worden grasbetontegels toegepast voor het infiltreren van het regenwater.

De rijweg krijgt een breedte van 4,80 meter met daarnaast een parkeerstrook van 2 meter. De weg wordt dan inclusief parkeren breder. De werkgroep vroeg zich af of dit niet te smal is. Mevr. Vrieling geeft aan dat 4,80 meter de minimale breedte is volgens de richtlijnen. Auto’s kunnen elkaar stapvoets passeren. Bij de kruisingen worden onder het trottoir funderingsmateriaal toegepast en komen geen paaltjes terug. Hierdoor is er een uitwijkmogelijkheid mocht een auto tegenmoet komen. Daarnaast liggen de parkeerplaatsen ver genoeg van de kruisingen af, waardoor een auto voor de kruising kan wachten.

Door het gereguleerd parkeren zijn hier wel minder parkeerplaatsen. De meeste bewoners hebben een eigen inrit en kunnen hier de auto kwijt. Anders is er voldoende parkeergelegenheid bij de Reinoud van Gelderstraat tussen huisnummer 18 en 36 omdat hier de parkeerplaatsen regelmatig leeg staan.

Waar niet geparkeerd wordt maar toch extra ruimte is worden groenvakken gerealiseerd. Dit om de straat net als In de Mehre te vergroenen. De werkgroep heeft de wens om hier geen grote bomen te plaatsen zoals de bomen die destijds in In de Mehre zijn geplant.

Een lid van de werkgroep vraagt wat, op de tekening, de stukken bruin zijn tussen de parkeervakken. Deze duiden de inritten aan. Hierdoor is het duidelijk waar wel en niet geparkeerd mag worden.
De rijweg zelf wordt van asfalt gemaakt omdat de straat zich niet bevind in de kern van Susteren.

Vanuit een lid van de werkgroep komt de vraag hoeveel verkeersbewegingen er zijn in de Swentiboldstraat. De aantallen zijn niet bekend maar door de indeling is verstoppingen niet tot nauwelijks mogelijk omdat de auto’s elkaar kunnen passeren.

Molenveldweg

Bij de Molenveldweg is de rijweg naar boven geschoven. Dit om meer groen te creëren aan de zuidkant van de rijweg. Hierdoor wordt het trottoir aan beide kanten versmalt naar minimaal 1,20 meter. Bij elke kruising wordt een plateau toegepast om de snelheid te verminderen en bij huisnummer 1 tot en met 5 worden wegversmallingen toegepast.

De werkgroep geeft aan dat de snelheid erg hoog is en bij de kruisingen voor rechts nauwelijks voorrang wordt verleend. Door een lid van de werkgroep wordt gevraagd of het mogelijk is om gereguleerd te parkeren bij huisnummer 20 tot en met 27 a. Mevr. Vrieling gaat naar de situatie kijken en komt hierop terug.

Bij de kruising met de Abdijlaan ligt bestaand een stuk groen. De werkgroep vraagt of het mogelijk is om aan de zuidkant het trottoir en de parkeerplaatsen door de trekken. Hierdoor wordt het trottoir naar achter geplaatst. Ook kunnen hier extra bomen worden geplant.

Gregoriuslaan

In de Gregoriuslaan wordt aan de indeling niets veranderd. Het doel van de gemeente is dan ook om dit materiaal zoveel mogelijk te hergebruiken. Daarnaast worden de groenvakken vernieuwd, inclusief grondverbetering.

De straat wordt opgebroken om een nieuw gescheiden rioolstelsel aan te leggen. Hoe het riool komt te liggen en of er ergens in het gehele gebied een pompput toegepast moeten worden, wordt in een latere fase bekeken. Vanuit een lid van de werkgroep komt de vraag of de pompputten niet teveel lawaai maken. Hierop is het antwoord door de heer S. Verwijlen dat de pompputten twee meter onder de grond worden gelegd en dat hier geen geluidsoverlast van zal zijn.

Afsluiting

Vanuit de werkgroep komt de vraag hoe het zit met de start van de werkzaamheden en de fasering. De heer S. Verwijlen geeft aan dat het doel is om aan het einde van het jaar de aanbesteding te houden. Aan de hand hiervan wordt een aannemer gekozen. De aannemer heeft daarna nog een tijd van twee maanden om zich voor te bereiden en alle materialen te bestellen. De start van de werkzaamheden zullen begin 2025 plaats vinden. De fasering en de planning is aan de aannemer zelf. Voordat de aannemer begint worden alle bewoners van de straten uitgenodigd voor een bewonersavond. De aannemer bespreekt dan onder andere zijn gekozen fasering en de planning.

Vanuit een lid van de werkgroep komt de vraag of het mogelijk is om een tweede inrit aan te vragen. Dit is mogelijk maar wordt alleen onder strikte eisen goedgekeurd. Daarnaast is de gemeente intern nog aan het overleggen over subsidie voor het afkoppelen van regenwater. De heer S. Verwijlen komt hierop terug zodra meer informatie bekend is.

Bijlagen

Bijlage 1: Tekeningen concept voorlopig ontwerp d.d. 26 februari 2024

Verslag 2e werkgroepoverleg: Herinrichting Susteren fase 1

Projectnummer : 23.077
Datum, tijd en plaats : 9 april 2024, 19.00 uur, Harmoniezaal te Susteren

Opening

De heer S. Verwijlen opent het overleg en heet de aanwezigen welkom. Mevr. Vrieling gaat per straat het aangepaste ontwerp bespreken.

Reinoud van Gelderstraat

De indeling van de Reinoud van Gelderstraat is ten opzichte van het vorige werkgroepoverleg weinig veranderd. In het eerste werkoverleg heeft de werkgroep aangegeven dat er in de straat bij het Medisch Centrum hard wordt gereden. Mevr. Vrieling heeft voor die situatie twee varianten uitgewerkt. De eerste variant is een versmalling bij de kruisingen met de parkeerplaatsen. De andere variant is om bij huisnummer 30 & 32 de weg te versmallen naar 3,5 meter. Hierdoor vervallen wel drie parkeerplaatsen. Na overleg met de werkgroep is de conclusie getrokken om een versmalling toe te passen bij de kruisingen met de twee parkeerplaatsen. Dit is gedaan zodat er geen parkeerplaatsen komen te vervallen in de Reinoud van Gelderstraat, ook met het oog op toekomstige nieuwbouw.

Vanuit de werkgroep is aangegeven dat in de huidige situatie de kruising met de parkeerplaats van het medisch centrum een gelijkwaardig kruispunt is. Bewoners maken veel gebruik van de parkeerplaats als doorgaande weg richting de Reinoud van Gelderstraat. Mevr. Vrieling geeft aan dat de uitrit van een parkeerplaats normaliter geen voorrangskruispunt is. Hierdoor is de situatie ook gewijzigd en zijn er inritblokken geplaatst om dit duidelijk te maken.

Vanuit een werkgroep lid is de vraag gekomen om de éénrichtingsstructuur bij de school om te draaien. In de huidige situatie is het onduidelijk omdat de éénrichtingsweg later in de straat begint. Hierdoor houdt men zich niet altijd aan de situatie. Daarom is de vraag gekomen om de éénrichtingsweg om te draaien. Een werkgroep lid, tevens aanspreekpunt van de brandweer, verwacht dat dit geen probleem moet zijn omdat de brandweer niet meer tegen de rijrichting hoeft te rijden en zal de ontheffing niet meer nodig zijn. Dit werkgroep lid zal de heer S. Verwijlen een mail sturen met de gegevens van de contactpersoon van de Veiligheidsregio Limburg-Noord, zodat dit ook met de Veiligheidsregio besproken kan worden. Daarnaast worden de tekeningen en het idee van de éénrichtingsstructuur besproken met de school. Door de wijziging van de éénrichtingsstructuur moeten de parkeerplaatsen bij de school aangepast worden. Dit wordt intern binnen de gemeente besproken. Indien alle stakeholders geen bezwaren hebben, wordt de éénrichtingsstructuur omgedraaid.

Daarnaast geeft een lid van de werkgroep aan dat er in de straat een aantal hoge bomen of bomen die de potentie hebben hoog te worden, staan. Vanuit de bewoners komt de vraag of de top afgeknipt kan worden in verband met roekenoverlast. De heer S. Verwijlen neemt dit mee naar de afdeling groen.

Een lid van de werkgroep geeft aan dat de inrit symbool bij huisnummer 58 verkeerd is ingetekend. Mevr. Vrieling gaat hiernaar kijken en dit aanpassen. Daarnaast is de vraag of het bij huisnummer 56 mogelijk is om het bord met aanduiding zebrapad op de lantaarnpaal te plaatsen. De heer S. Verwijlen geeft aan dat dit wel de voorkeur heeft van de gemeente, maar dat het bord niet te ver van het zebrapad mag staan.

Door een lid van de werkgroep wordt aangegeven dat er veel auto’s parkeren voor de sporthal. In de huidige situatie is er een parkeer- en stopverbod. Dit komt omdat de situatie niet duidelijk is. De heer S. Verwijlen en mevr. Vrieling geven aan dat hier met dit ontwerp niks wordt gedaan.

Swentiboldstraat

In de Swentiboldstraat zijn twee kavels waar illegaal geparkeerd wordt. Door het nieuwe ontwerp wordt het niet mogelijk om op de kavels te parkeren. Een lid van de werkgroep maakt zich zorgen om de drukte van de auto’s in de straat. Hierop is aangegeven dat aan beide kanten van de rijweg nu geparkeerd kan worden, zowel op de rijweg als in de parkeervakken.

Daarnaast geeft een lid van de werkgroep aan zich zorgen te maken om het water in de kelders. Door zowel de gemeente als door Plangroep Heggen is verteld dat dit niet zal gebeuren. Hoe het riool eruit komt te zien is nog niet bekend. Dit wordt in een volgende fase bekeken.

Molenveldweg

De werkgroep is tevreden met de aanpassing van het parkje aan de Molenveldweg. Het trottoir is hier doorgetrokken en er zijn extra parkeerplaatsen gesitueerd. Daarnaast is in het ontwerp rekening gehouden met de nieuwbouwwoningen.

De buffer

De gemeente heeft dit stuk grond aangekocht zodat hier een wadi kan worden gemaakt en een voetpad om een verbinding met het achterliggende gebied te maken. De wadi dient als overstort van het water dat in de vijvers zit bij In de Mehre. Mocht het water in de wadi te hoog komen te staan, is er een overstort naar de beek. De werkgroep vond het een mooi ontwerp. De combinatie van waterinfiltratie en een natuurlijk wandelpad vonden ze een aanwinst voor de burgers van Susteren.

Afsluiting

Vanuit de werkgroep wordt er gevraagd naar de fasering. Hierop is aangegeven dat de aannemer bepaalt waar hij begint en in welke fases hij werkt. Echter krijgt de aannemer wel richtlijnen mee vanuit de gemeente en zal dit omschreven zijn in het bestek. Mevr. Vrieling geeft een terugkoppeling over de éénrichtingsstructuur zodra het gesprek met de stakeholders is geweest.

Bijlagen

Bijlage 1: Tekeningen voorlopig ontwerp d.d. 9 april 2024