Resultaten mediaonderzoek zijn bekend

We willen graag de ruim 1.200 inwoners bedanken die het mediaonderzoek begin dit jaar hebben uitgevoerd. Uw reactie geeft inzicht op hoe vaak en via welke kanalen u informatie wilt ontvangen van de gemeente. Zo zijn de top 3 meest gebruikte kanalen de gemeentelijke website, de gemeentepagina’s in 't Waekblaad en onze Facebookpagina. Daarnaast heeft 73% van de inwoners interesse in een digitale nieuwsbrief. Deze waardevolle inzichten helpen ons de communicatie te verbeteren. We bedanken alle deelnemers voor hun bijdrage en werken de komende periode verder aan de uitwerking van het onderzoek. U vindt een overzicht van de belangrijkste resultaten in de infographic

Samenvatting van belangrijkste resultaten

De onderstaande infographic laat de belangrijkste resultaten van het mediaonderzoek zien. 

Uitgeschreven tekst van infographic

Resultaten mediaonderzoek 2024 

Deze resultaten verduidelijken via welke kanalen en hoe vaak inwoners informatie willen ontvangen van de gemeente. Hieruit blijkt dat maar liefst 95% van de inwoners gemeentelijke informatiekanalen gebruikt! 

Respondenten 

1.248 inwoners hebben de vragenlijst ingevuld: 

  • 791 deden dit online 
  • 457 deden dit schriftelijk 

De meest gebruikte kanalen

  •  de website van de gemeente (61%)
  • 't Waekblaad (59%)
  • de Facebookpagina van de gemeente (41%)

Frequentie 

Via 't Waekblaad willen inwoners wekelijks informatie over de gemeente volgen. Voor de website en Facebookpagina verschilt dit van wekelijks, tot 1x per twee weken of 1x per maand. Inwoners willen het liefst wekelijks informatie over: openbare ruimte , activiteiten / evenementen, gemeentelijk beleid. 

Nieuwsbrieven 

73% van de inwoners heeft belangstelling voor een digitale nieuwsbrief. Hierin zijn geen verschillen tussen leeftijdsgroepen en kernen. Jongeren neigen vaak naar een maandelijkse nieuwsbrief, ouderen naar een wekelijkse nieuwsbrief. 

Wat als:

Er geen gemeentelijke informatie meer in 't Waekblaad staat? Dan geven inwoners de voorkeur aan de website (55%), een digitale nieuwsbrief (42%) en Facebook (37%).