Tijdelijk Noodfonds Energie gaat weer open
Het Tijdelijk Noodfonds Energie gaat waarschijnlijk in de week van 21 april weer open. Tot die tijd kunt u nog geen aanvraag doen. U kunt zich nu al voorbereiden, zodat u bij de opening meteen een aanvraag kunt indienen. De informatie hieronder helpt u hierbij.
Wat is het Noodfonds Energie?
Het Noodfonds Energie helpt uw huishouden als uw inkomen laag is en u veel moet betalen voor energie. U kunt zes maanden hulp krijgen bij het betalen van de energierekening.
Hoe werkt het?
Het Noodfonds Energie helpt met een deel van uw rekening(en) voor gas, elektriciteit en warmte. Er wordt gekeken naar hoeveel u verdient en hoe hoog uw energierekening is.
Wie kan het aanvragen?
- Uw huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.400 (alleenstaand) of € 4.740 (samenwonend). Dit is inclusief 8% vakantiegeld.
- De energiekosten van uw huishouden zijn hoger dan 8 tot 10 procent van uw bruto-inkomen per maand.
- Dit jaar kunnen huishoudens met een blokaansluiting ook een aanvraag doen.
Wat heeft u nodig voor de aanvraag?
Denkt u dat u hulp kunt krijgen? Hieronder staat wat u nodig heeft om een aanvraag te doen. Bekijk het goed, u kunt dit alvast regelen. Dan kunt u bij de opening van het fonds meteen een aanvraag doen.
- Een e-mailadres en telefoonnummer.
- Alle personen in uw huishouden boven de 18 jaar met een inkomen. Zij moeten tijdens de aanvraag in de buurt zijn om in te loggen met hun eigen DigiD.
- Energierekening(en) op naam van een persoon uit het huishouden*.
- Het bedrag dat u vorige maand betaalde aan energie.
- Het klantnummer of administratienummer van de organisatie waar u uw energierekening betaalt.
*Sommige huishoudens hebben meerdere energiecontracten. Dan betaalt u aan meerdere organisaties zoals een verhuurder, een energieleverancier of een VVE. Verzamel alle gegevens van alle contracten. U kunt een contract hebben voor gas, stroom, stadsverwarming, warmte, warm water of een blokaansluiting.
Heeft u nog geen DigiD?
Als u of andere volwassenen in uw huishouden geen DigiD hebben, moet u eerst een DigiD aanvragen. Let op: een DigiD aanvragen kan veel tijd kosten. Ga daar zo snel mogelijk mee aan de slag. U kunt uw DigiD aanvragen via de website van DigiD.
Lukt het aanvragen niet?
Dan kunt u gratis bellen met de hulplijn van het Noodfonds: 0800-0550. Zij ondersteunen u bij het invullen van de aanvraag. Bent u digitaal minder vaardig? Kijk binnen uw sociale kring of iemand u kan helpen met het invullen van de gegevens. Komt u er dan nog niet uit en wilt u graag lokale ondersteuning? Neem telefonisch contact op met het sociaal wijkteam op 0475 255 593. Dit kan van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 12.00 uur.