Financiële stukken

We geven u graag een overzicht van de belangrijkste financiële stukken van de gemeente.

Kadernota

De kadernota beschrijft de kaders voor de op te stellen ontwerpbegroting. Er staan keuzes in over bestaand en nieuw beleid en de bijbehorende inkomsten en uitgaven. De gemeenteraad stelt de kadernota voor het komende jaar vast tijdens de raadsvergadering vóór de zomervakantie.

Programmabegroting

Deze begroting gaat over het beleid en budget voor het komende jaar en de drie daaropvolgende jaren. In de begroting staat wanneer we tevreden zijn - de prestatie-indicatoren – en wat we willen bereiken - de maatschappelijke effecten. De ontwerpbegroting wordt opgesteld op basis van de door de raad vastgestelde kadernota. De begroting en meerjarenraming wordt behandeld in de raadsvergadering van november – die is vóór 15 november.

Infographic begroting 2025
Uitgeschreven tekst van de infographic

Begroting 2025 in één oogopslag

In de begroting van 2025 staat wat de gemeente Echt-Susteren komend jaar en de jaren daarna gaat doen. Hierin staat wat de plannen kosten en hoe we dat betalen. Bij het opstellen van de begroting is uitgegaan van 32.100 inwoners in 2025.

Waar komt het geld vandaan?

De inkomsten in 2025 zijn € 113,9 miljoen. We ontvangen het grootste deel van het Rijk. Hieronder staan de belangrijkste inkomsten.

Inkomsten (x € 1 miljoen)

  • Inkomsten vanuit het Rijk € 77,3
  • Onroerende zaakbelastingen € 8,4
  • Afvalstoffenheffing € 3,8
  • Rioolrechten € 4,7
  • Leges € 3,0
  • Overige heffingen € 0,8
  • Dividend/rente € 0,2
  • Economische zaken en grondexploitaties € 8,6
  • Overige inkomsten (incl. reserves) €7,1

Wat ga ik gemiddeld betalen?

De onderstaande kosten zijn berekend op basis van gemiddelden en woningeigenaren met een meerpersoonshuishouden en een woningwaarde van € 303.000.

  • Onroerende zaakbelasting € 344
  • Rioolrechten € 298
  • Afvalstoffenheffing € 283

Hier geven we het geld aan uit

De begroting is verdeeld in programma's. Een programma bestaat uit projecten en activiteiten die bij elkaar horen. Voor 2025 zijn 10 programma's vastgesteld. Deze kosten samen € 112,9 miljoen.

Uitgaven (x € 1 miljoen)

  • Bevolking en bestuur € 8,7
  • Openbare orde en veiligheid € 3,3
  • Beheer openbare ruimte € 16,5
  • Onderwijs € 2,3
  • Cultuur & sport € 5,0
  • Sociaal domein € 47,9
  • Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting € 1,3
  • Omgevingsrecht € 4,3
  • Economische zaken en grondexploitaties € 9,8
  • Algemene dekkingsmiddelen € 4,7
  • Overhead (algemene kosten) € 9,1

Bekijk de volledige begroting

Benieuwd naar de programma's waar de gemeente Echt-Susteren de komende jaren mee aan de slag gaat? Bekijk dan de volledige begroting op de pagina Financiële stukken.

Bestuursrapportages

Het college van Burgemeester en Wethouders informeert de raad door middel van bestuursrapportages. Hierin staat 
beschreven hoe de begroting wordt uitgevoerd. Ook staat erin of het beleid moet worden bijgesteld. Als het nodig is worden de inkomsten en uitgaven aangepast. Nieuw beleid voor het lopende begrotingsjaar kan worden toegevoegd. In de meerjarenraming kunnen aanpassingen worden doorgevoerd die effect hebben voor meerdere jaren.
Nieuw beleid voor het nieuwe begrotingsjaar kan niet worden toegevoegd. Dat gebeurt bij het opstellen van de nieuwe begroting of via een apart raadsvoorstel.

De eerste bestuursrapportage wordt voor de zomervakantie behandeld. De tweede bestuursrapportage in november of december.

Jaarrekening & jaarverslag

In de jaarrekening staan alle inkomsten en uitgaven en de vermogenspositie van de gemeente van dat jaar. Het jaarverslag geeft een overzicht van de bereikte resultaten en maatschappelijke effecten. De jaarrekening en het jaarverslag van het afgelopen jaar worden vóór 15 juli behandeld in de gemeenteraad.